-

ده اشتباه رايج در عکاسی ديجيتال ۱۳۹۱/۷/۲۳

ارسال به :
 
ده اشتباه رايج در عکاسی ديجيتال

قبل از اينکه با سر به درياي عکاسي ديجيتال شيرجه برويد، خيالتان راحت باشد که قبل از شما کسان بسياري شيرجه رفته اند و سرشان به سنگ خورده است! آنها اشتباهاتي مرتکب شده و درسها از آن گرفته اند که نتايج تجربيات آنها در اختيار شما است. البته اين بدان معني نيست که ديگر شما مرتکب هيچ اشتباهي نخواهيد شد، ولي شما مي توانيد از اشتباهات رايج تازه کاران مشتاق عکاسي ديجيتال پرهيز نماييد.
 براي شما ده مورد از اشتباهات مرسوم را در اينجا ليست کرده ام که مي توانيد براي مواجه نشدن با آنها از هم اکنون چاره انديشي نماييد.
1-     دوربين شما دقت کافي يا مشخصات فني مناسب ندارد.
قبل از خريد دوربين ديجيتال، خوب در مورد هدف و نحوه استفاده از آن در حال حاضر و در آينده فکر نماييد. اگر هدفتان از خريد دوربين چاپ عکس هايي در اندازه 10*8 يا بزرگتر است، از خريد مدلهاي با رزولوشن پايين خودداري کنيد. همينطور اگر کارتان نياز به اتصال فلاشي قوي دارد دوربينتان حتما بايد داراي محل نصب فلاش خارجي باشد (که اکثر دوربين هاي ديجيتال ندارند). يک ليست از مشخصاتي که دوربين تان بايد داشته باشد بنويسيد و هنگام خريد دوربين از آن براي انتخاب دوربين مناسب استفاده کنيد.



 
2-   عکاسي با رزولوشن پايين
 
براي جاي دادن عکس هاي بيشتر روي يک کارت حافظه اين است که دوربين را روي رزولوشن پايين تر از حداکثر تنظيم نماييد. اين کار خوب است ولي تا زماني که عکسي ديدني که بخواهيد از آن پرينت بزرگي بگيريد، نگرفته باشيد. پايين آوردن رزولوشن يک دوربين استفاده از عکس هاي آن را محدود مي کند و امکان گرفتن يک پرينت بزرگ و دقيق را از آن مي گيرد. مگر آنکه شما کاملا مطمئن باشيد که عکس هايي که مي گيريد فقط براي نمايش روي وب، ايميل کردن يا براي استفاده رزولوشن پايين ديگري مورد استفاده خواهد بود. اگر اينطور است تنظيم را در حالتJpeg ياTiff در فشرده ترين حالت قرار دهيد. اگر عکسي زيبا و مهم به دست آيد شما بي نهايت خوشحال خواهيد شد. در مورد رزولوشن بايد بيشتر بياموزيد.
3-    تمام شدن باتري در شرايط حساس
 
دوربين هاي ديجيتال به توان الکتريکي، آنهم به مقدار زياد نياز دارند. هيچ چيز نا اميد کننده تر از اين نيست که براي گرفتن صحنه اي حساس شاتر را فشار دهيد و علامت يا صداي تمام شدن باتري و خاموش شدن دوربين را ببينيد. براي اطمينان از آماده بودن دوربين در شرايط حساس از شارژ کامل باتريها اطمينان حاصل نماييد و حتما باتري يدکي همراه خود داشته باشيد. باتريها را بايد خوب بشناسيد.
4-    ته کشيدن حافظه در شرايط حساس
دوربين هاي ديجيتال همراه يک کارت حافظه فروخته مي شوند. ولي معمولا اين مقدار حافظه فقط براي گرفتن چند عکس با کيفيت متوسط کافي است. در نظر بگيريد که تصميم داريد که چند عکس بگيريد و اطمينان حاصل نماييد که کارت حافظه با ظرفيت کافي همراه داريد. بالاترين حافظه اي را که جيبتان اجازه مي دهد بخريد و يا اگر ارزانتر در مي آيد چند حافظه کم ظرفيت تر بخريد و خيال خودتان را راحت کنيد که در شرايطي گير نخواهيد کرد که تاسف از دست دادن منظره ها و يا صحنه هاي تکرار نشدني را بخوريد.

 
 
5-     در آوردن نابجاي کارت حافظه
 
براي گرفتن عکس در دوربين ديجيتال مراحلي بايد طي شود که در انتهاي آن ثبت تصوير روي کارت حافظه قرار دارد. اين پروسه چند ثانيه طول مي کشد. اگر در حالت عکسبرداري پي در پي سريع عکس گرفته باشيد اين پروسه طولاني تر هم خواهد شد. اين مساله که قبل از خارج کردن کارت حافظه از دوربين فرصت کافي براي ضبط تصوير را بدهيد بسيار ضروري است. اگر در حين اين عمليات کارت حافظه را بيرون بکشيد ممکن است عکس ها را از دست بدهيد. دوربين هاي ديجيتال داراي نمايشگري است که در حين ضبط تصوير چشمک مي زند. قبل از انجام هر کاري روي کارت مطمئن شويد که چشمک زدن اين لامپ قطع شده باشد. حتما عادت نماييد که قبل از خارج کردن کارت حافظه دوربين را خاموش کنيد.
6-    گرفتن عکس از صحنه هاي سريع
 
خوشبختانه امروزه دوربين هاي ديجيتال بيشتري در حال نزديک شدن به سرعت پاسخ فيلم هاي عکاسي هستند. به بيان ساده به مجرد فشار دادن شاتر عکس گرفته مي شود. ولي متاسفانه خيلي از مدلها هنوز کند بوده و آنچه که در مانيتور آن نمايش داده مي شد هماني نخواهد بود که در عکس ثبت مي شود. اگر دوربين شما چنين است دو راه براي فائق آمدن بر آن وجود دارد. اول آنکه خود را عادت دهيد بدون اينکه وابسته به تصوير نشان داده شده در مانيتور باشيد، بر اساس تجربه بهترين زمان فشار دادن شاتر را به دست آوريد. دوم اين که روي سوژه هاي ساکن نحوه قفل کردن فوکوس دوربين تان را ياد بگيريد. در شرايطي که مي خواهيد از جسم متحرک و يا صحنه سريعي عکس بگيريد از قبل فوکوس را روي فاصله مناسبي قفل کنيد. چون هنگامي که فوکوس انجام شده باشد با فشردن شاتر بلافاصله عکس گرفته مي شود.
7-      عکس گرفتن از صحنه هاي سريع در مد عکس تکي
 
اگر تنظيم دوربين شما روي مد عکس تکي تنظيم شده باشد بعد از گرفتن عکس تا زمان آماده شدن براي عکس بعدي زماني طول مي کشد که به علت ثبت اطلاعات عکس روي کارت حافظه است. ممکن است دوربين در طي اين زمان با نشان دادن عکس گرفته شده شما را سرگرم نمايد. اين مد براي گرفتن عکس از سوژه هاي ثابت مناسب مي باشد.
ولي هنگامي که مي خواهيد از سوژه هاي در حال حرکت عکس بگيريد بايد تنظيم دوربينتان را تغيير دهيد. در بعضي دوربين ها مي توانيد نمايش تصوير بعد از گرفتن عکس را غير فعال نماييد که باعث سريعتر شدن زمان آماده شدن براي عکس بعدي مي شود. در بعضي از دوربين ها نيز مي توانيد مد گرفتن چند عکس متوالي را فعال نماييد که قبل از اينکه دوربين به ثبت تصاوير بپردازد چند عکس مختلف مي توانيد بگيريد.
8-      مديريت نامناسب عکس ها
 
در باره اين موضوع قبلا هم صحبت شده است. شما براي اينکه حداکثر بهره را از دوربين تان ببريد بايد روند کاري منظمي شامل گرفتن عکس، انتقال به کامپيوتر، نگهداري و مرتب کردن منطقي عکس ها و گرفتن کپي پشتيبان رويCD را رعايت نماييد. ممکن است عادت دادن خودتان به انجام دقيق اين کارها کمي مشکل باشد، ولي اين کار ضامن استفاده درست و بدون اشتباه از عکس هايتان مي باشد.
9-     انتظار اصلاح عکس ها با نرم افزارهاي ويرايش تصوير
 
در بعضي از فيلم ها پليسي ديده ايد که از عکسي که کاملا تار است چگونه عکسي واضح از صورت مجرم تهيه مي کنند و يا عکسي غير واضح در شب را به عکسي روشن مثل وسط روز تبديل مي نمايند. زياد جدي نگيريد. اين قدرت اسرارآميز کامپيوترها زاييده قوه تخيل کارگردان فيلم است.
با استفاده از يک نرم افزار ويرايش تصوير خوب مثل فتوشاپ مي توان تصوير رنگ پريده زير نور فلورسانت را بهبود داد، قرمزي چشم را اصلاح کرد، روشنايي و کنتراست را بهتر نمود و کارهايي از اين قبيل، ولي در قدرت و کيفيت کار محدوديت هايي وجود دارد. بعضي اشکالات هستند که با هيچ نرم افزاري قابل برطرف شدن نمي باشند.
10-     ضبط روي عکس اصلي
ممکن است شما در حال تجربه کردن يک نرم افزار ويرايش تصوير و امتحان جلوه هاي عجيب و غريبي که بر روي تصوير و رنگها ايجاد مي کند باشيد. کارهايي که انجام مي دهد بسيار جالب است و شما مي خواهيد ادامه کار را بعدا انجام دهيد. کليدCtrl-S را مي زنيد و عکس ضبط مي شود.
شما نمي خواستيد اينطور شود، ولي اکنون عکس اصلي با عکس تغيير داده شده شما جايگزين شده است و ديگر وجود ندارد. هميشه يادتان باشد قبل از شروع کار با چنين نرم افزارهايي بااستفاده ازSave as يک کپي از تصوير اصلي تهيه نموده و روي آن کار کنيد.

 
 
 
تعداد بازدید : 3043 
ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت
 
شرح نظر
پس از وارد کردن کد امنیتی دکمه ارسال را بزنید ( دو کلمه را با یک فاصله تایپ کنید )

 

آخرین اخبار

۱۴۰۱/۶/۲۷ دانلود رایگان فیلمهای آموزشی خود آموز PLC مشاهده مطلب ...
۱۳۹۹/۹/۲۳ دانلود رایگان فیلمهای خودآموز PLC و نرم افزارهای مرتبطDownload free PLC training videos and related software مشاهده مطلب ...
۱۳۹۶/۸/۱۶ ارسال مطلب از طریق کانال تلگرام و واتس آپ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۹/۵ مطالب ما را از کانال تلگرام و واتس آپ پیگیری نمائید مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۲۲ ارسال مطالب بصورت فایل پیوست مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۱۸ خبر فوری راه اندازی کانال تلگرام مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱۲/۲۳ سخنی با کاربران گرامی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ روش رفع خطا No license و پنجره خطا در Wincc Flexiable مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ نرم افزار کپی برداری و رایت و فرمت حافظه MMC ماشین PLC زیمنس سازگار با ویندوز سون مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ چاپ دوم کتاب کاربرد Step 7 در صنعت مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۶/۵ یادمان باشد مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱/۱۶ تشکر و قدردانی از عزیزان کاربر تا تاریخ 29-12-93 مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۲ واحد کنترل الکترونیک یا ECU مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ 3G چیست چه می‌کند و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟! مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ کوچکترین کیس کامپیوتری جهان: Amplicity مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۳ دوربینی برای عکاسی های میکروسکوپی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ آمــوزش پارتیشن بندی در وینــــدوز7 بــدون نرم افـــــزار مشاهده مطلب ...