-

با ۱۵ دستور دوست‌داشتنی ویندوز آشنا شوید ۱۳۹۱/۴/۱۹

ارسال به :
 
با ۱۵دستور دوست‌داشتنی ویندوز آشنا شوید

 
 
هرچند هر روز رابط کاربری گرافیکی ویندوز بهبود می‌یابد و اجرای برنامه و دستورات مختلف را آسان‌تر می‌کند اما هنوز بسیاری از کاربران حرفه‌ای و خوره‌های کامپیوتر ترجیح می‌دهند ازRun و یاCMD برای اجرای سریع برخی از برنامه‌ها استفاده نمایند. بدون شک استفاده از دستورات متنی به نسبت استفاده از ماوس نیازمند هوش و ذکاوت بیشتری است اما برای این کار نیازی نیست برنامه نویس و یا کاربر فوق‌حرفه‌ای باشید. تنها کافی است با زومیت همراه باشید تا با بهترین دستورات متنی ویندوز آشنا شوید تا امور روزمره خود را سریعتر از پیش انجام دهید.
کودکان و دستگاه‌های موبایل قابل اتصال به اینترنت
در ویندوز 7 و ویندوز 8بصورت پیش فرض خبری ازRun نیست اما برای دسترسی سریع به آن می‌توانید از کلیدهای ترکیبیWinkey+R استفاده کنید (از روی کی‌برد کلیدی که لوگوی ویندوز برروی آن است را نگه داشته وR را فشار دهید.) حال می‌توانید دستوراتی که در ادامه آمده را در همین جعبهRun وارد کنید.
شما می‌توانید برای دسترسی سریعتر به برنامه‌های مختلف از نام فایل اجرایی آنها استفاده کنید مثلا برای اجرای ماشین‌حساب درRun تایپ کنید Calc و یا برای دسترسی به نوت‌پد عبارتNotepad و برای ویرایش‌گر رجیستری، Regedit را وارد نمایید. اما ما در ادامه مقاله قصد داریم دستورات کاربردی‌ و جذاب‌تری را آموزش دهیم.
دسترسی سریع به پوشه حاوی فایل‌های موقت
اگر تا به حال به پوشه حاوی فایل‌های موقت خود سر نزده‌اید بدون شک با مراجعه و حذف فایل‌های درون آن چند گیگابایتی از فضای دیسک خود را آزاد کرده‌اید. برای دسترسی سریع به پوشهTemp عبارت زیر را درRun وارد نمایید:
%temp%
دسترسی سریع به پوشهProgram Files
معمولا اکثر نرم‌افزارهای نصب شده برروی ویندوز در فولدرProgram Files در درایو سیستم‌عامل ذخیره می‌شوند. اگر دوستان یا اقوام مبتدی‌تان برای رفع مشکلات کامپیوتر از شما کمک می‌گیرند این دستور می‌تواند به شما کمک شایانی کند. برای دسترسی به این پوشه می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:
%programfiles%
دسترسی سریع به پوشه پروفایل کاربر
همانند دو دستور قبل با دستور زیر به سرعت می‌توانید به پوشه حاوی اطلاعات کاربری که با آن لاگین کرده‌اید دسترسی داشته باشید. در این پوشه‌، فولدرهای عکس، موزیک، ویدیو و دیگر اطلاعات شخصی شما وجود دارند.
%userprofile%
دسترسی سریع به کنترل پنل
برای دسترسی سریع به کنترل پنل همواره می‌توانید عبارتControl را درCMD یاRun وارد کنید.
دسترسی سریع بهDisk Cleanup
به کمک ابزار داخلیDisk Cleanup ویندوز، می‌توانید از شر فایل‌های اضافی و موقت خلاص شده و فضای خالی دیسک سخت خود را آزاد کنید. برای دسترسی آسان به آن نیز از دستور زیر استفاده نمایید:
cleanmgr
دسترسی سریع به بخش مدیریت کامپیوتر
در بخشComputer Management می‌توانید فولدرهای به‌اشتراک گذاشته شده را کنترل کنید و یا کاربران سیستم و دیسک سخت و غیره را مدیریت کنید. برای دسترسی سریع به این قسمت می‌توانید در ویندوز اکس‌پی بررویMy Computer و یا در ویندوز 7 بر رویComputer راست کلیک نموده وManage را انتخاب کنید اما راه دیگر وارد نمودن دستور زیر درRun است:
compmgmt.msc
دسترسی سریع به تنظیمات فایروال
تمایل دارید فایروال ویندوز را فعال یا غیرفعال کنید و یا یک دسترسی به یک پورت خاص را محدود کنید؟ از دستور زیر استفاده نمایید:
Firewall.cpl
دسترسی سریع به پوشه‌های اشتراک گذاشته شده
برای دسترسی سریع به فولدرهای اشتراک گذاشته شده می‌توانید از دستور زیر استفاده نماید:
Fsmgmt.msc
مرورصفحات وب در مرورگرهای مختلف
برای اجرای مرورگرهای مختلف می‌توانید نام آنها(iexplore, chrome, firefox, opera) را درRun وارد نمایید البته به شرطی که آنها را برروی سیستم خود نصب کرده باشید! اما کار به اینجا ختم نمی‌شود شما می‌توانید علاوه بر باز کردن مرورگرها با اضافه کردن نام وب سایت مورد نظر خود در جلوی اسم مرورگر، آن صفحه خاص را باز کنید. به عنوان مثال با وارد کردن دستور زیر درRun می‌توانید زومیت را در مرورگر اینترنت اکسپلور باز نمایید:
iexplore www.zoomit.ir
مشاهده کلیه اطلاعات مربوط به سیستم
System Information ابزار داخلی ویندوز است که از طریق آن می‌توانید به مشخصات سخت‌افزاری و نرم افزاری کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید برای اجرای سریع این ابزار می‌توانید از دستور زیر استفاده نمایید:
msinfo32
اضافه و یا حذف سریع کاربر
User Account یکی از ابزارهای جالب ویندوز برای مدیریت کاربران بشکل حرفه‌ای است، از طریق این ابزار می‌توانید دسترسی کاربران مختلف را تعیین کنید و یا کاربر جدید اضافه و کم نمایید. برای دسترسی سریع به این ابزار از دستور زیر استفاده کنید:
Netplwiz
اجرای کی‌برد مجازی
ویندوز دارای یک کی‌برد مجازی با نامOnscreen Keyboard است که برای ورود اطلاعات مهم مانند رمز حساب بانکی استفاده می‌شود. اگر ویروسی نبودن یا وجودKeyloggerها (برنامه‌های مخربی که حروف‌ تایپ‌شده با کی‌برد را ذخیره نموده و برای افراد دیگر ارسال می‌کنند) در کامپیوتر خود مطمئن نیستید می‌توانید از این صفحه‌کلید استفاده نمایید. علاوه بر این اگر کی‌برد لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما خراب شده می‌توانید صفحه کلید مجازی را اجرا کنید. برای فعال کردن آن نیز می‌توانید عبارت زیر را درRun یاCMD وارد کنید:
Osk
خروج و یا خاموش کردن کامپیوتر
برای خاموش کردن کامپیوتر می‌توانید از دستورshutdown و برای لاگ‌آف کردن نیز از دستورlogoff استفاده کنید. اگر از دستورShutdown استفاده کردید و چند لحظه بعد از کرده خود پشیمان شدید می‌توانید با دستور زیر عملیات خاموش شدن سیستم را متوقف کنید:
Shutdown –a
اجرای سریع مدیریت ابزارهای کاربردی
Utility Manager مجموعه‌ای از ابزارهای ویندوزی است که کار را برای کاربر آسان می‌کند در این قسمت شما می‌توانید به همان کی‌برد مجازی به همراه، ابزار بزرگنمایی تصویر و یا گوینده صوتی ویندوز دسترسی داشته باشید. برای دسترسی سریع به این بخش از دستور زیر استفاده نمایید:
Utilman
دسترسی سریع به نرم‌افزار ویراستار
حتما با نوت‌پد ویندوز که با دستورnotepad اجرا می‌شود آشنا هستید اما به ویرایشگر قوی‌تر داخلی ویندوز یعنیWordpad نیاز دارید می‌توانید آن را با دستور زیر اجرا کنید:
Write
شما چه دستوراتی از ویندوز را می‌شناسید؟ آنها را در بخش نظرات به دیگران معرفی کنید



 
منبع : مديران سايت 
ارسال کننده : مديران سايت 
تعداد بازدید : 2750 
ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت
 
شرح نظر
پس از وارد کردن کد امنیتی دکمه ارسال را بزنید ( دو کلمه را با یک فاصله تایپ کنید )

 

آخرین اخبار

۱۴۰۱/۶/۲۷ دانلود رایگان فیلمهای آموزشی خود آموز PLC مشاهده مطلب ...
۱۳۹۹/۹/۲۳ دانلود رایگان فیلمهای خودآموز PLC و نرم افزارهای مرتبطDownload free PLC training videos and related software مشاهده مطلب ...
۱۳۹۶/۸/۱۶ ارسال مطلب از طریق کانال تلگرام و واتس آپ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۹/۵ مطالب ما را از کانال تلگرام و واتس آپ پیگیری نمائید مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۲۲ ارسال مطالب بصورت فایل پیوست مشاهده مطلب ...
۱۳۹۵/۳/۱۸ خبر فوری راه اندازی کانال تلگرام مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱۲/۲۳ سخنی با کاربران گرامی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ روش رفع خطا No license و پنجره خطا در Wincc Flexiable مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ نرم افزار کپی برداری و رایت و فرمت حافظه MMC ماشین PLC زیمنس سازگار با ویندوز سون مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۷/۱۹ چاپ دوم کتاب کاربرد Step 7 در صنعت مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۶/۵ یادمان باشد مشاهده مطلب ...
۱۳۹۴/۱/۱۶ تشکر و قدردانی از عزیزان کاربر تا تاریخ 29-12-93 مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۱/۲ واحد کنترل الکترونیک یا ECU مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ 3G چیست چه می‌کند و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟! مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ کوچکترین کیس کامپیوتری جهان: Amplicity مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۳ دوربینی برای عکاسی های میکروسکوپی مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ بهترین‌های فناوری هفته مشاهده مطلب ...
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ آمــوزش پارتیشن بندی در وینــــدوز7 بــدون نرم افـــــزار مشاهده مطلب ...